Centrale Bel-me-niet-meer-lijst vanaf vandaag beschikbaar op www.bel-me-niet-meer.be

 

De voornaamste telecomoperatoren wezen de opdracht om tot een centrale Bel-me-niet-meer-lijst te komen toe aan bdma, de belgian direct marketing association. De “Bel-me-niet-meer-lijst” zorgt ervoor dat een telefoonabonnee die is ingeschreven op deze lijst geen ongewenste reclame meer ontvangt via telefoon. De wet verplicht bedrijven of organisaties, die via telefoon commerciële aanbiedingen doen, deze lijst te gebruiken. Zij halen het telefoonnummer van iemand die is ingeschreven uit hun belbestanden en bellen zo niet meer om hun producten, diensten of speciale promoties aan te prijzen.

 

Wet reeds in voege sinds 5 augustus 2012

Op 21 juni 2012 keurde de Kamer van Volksvertegenwoordigers de wet reeds goed die de Bel-me-niet-meer-lijst verplicht. Op 25 juli 2012 werd deze wet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en op 5 augustus trad deze in voege. Onder impuls van de directmarketingsector werd het initiatief genomen om samen met de belangrijkste telecomoperatoren tot een centrale lijst te komen. Dit vermijdt dat elke telecomoperator een eigen lijst moet aanleggen en dat bijgevolg de adverteerder alle telecomoperatoren individueel moet contacteren. Deze centrale lijst is nu een feit.

 

Één inschrijvingspunt voor de telefoonabonnee: www.bel-me-niet-meer.be

Concreet kan een abonnee zich vanaf vandaag GRATIS inschrijven op www.bel-me-niet-meer.be indien hij/zij geen ongewenste oproepen meer wil ontvangen.

Door zijn/haar telefoon- of GSM-nummer op te geven, ontvangt hij/zij op dat nummer geen commerciële oproepen meer. De persoonlijke gegevens (naam, adres en email-adres) van de abonnee dienen enkel ter controle en bevestiging van de inschrijving in de Bel-me-niet-meer-lijst

 

All in one uitschrijving

Een inschrijving op de bel-me-niet-meer lijst is weliswaar drastisch. Zo mag iemand niet meer gebeld worden door geen enkel bedrijf of organisatie met betrekking tot directmarketingdoeleinden. Ook niet door bedrijven of organisaties waar hij reeds klant is. Wenst een abonnee echter enkel van één specifiek bedrijf geen commerciële oproepen meer te ontvangen, dan raden wij hem/haar aan het desbetreffende bedrijf aan te schrijven. Dit bedrijf is wettelijk verplicht deze wens te respecteren volgens de huidige privacywetgeving. Door zijn inschrijving kan een abonnee dus mogelijk interessante aanbiedingen van bepaalde bedrijven missen.

 

Wat moet men doen als telemarketingspeler?

Bij het ontwikkelen van het e-platform werd zoveel mogelijk rekening gehouden met de verschillende profielen van de bedrijven. Daarom worden er ook verschillende producten en modules aangeboden. Zo kan je kiezen tussen een downloadabonnement of een ‘live-connect’, een maandabonnement of zelfs een jaarabonnement. De effectieve kosten worden aangerekend, waardoor het het e-platform zelfbedruipend is. De evolutie van het aantal gebruikers zal zorgvuldig worden opgevolgd zodat, indien mogelijk, de prijszetting vanaf 2014 kan worden aangepast.

 

Praktisch

Allereerst moet je bedrijf zich registreren als adverteerder of serviceprovider op het e-platform. Vervolgens kies je tussen een downloadlicentie of een live-connect. Je betaalt in functie van het gekozen product en de gewenste looptijd. Na bevestiging van de aankoop, ontvang je de lijst met telefoonnummers en het tijdstip waarop desbetreffende abonnees zich inschreven. Deze telefoonnummers dienen dan geschrapt te worden uit het belbestand van de adverteerder. Deze draagt hiervoor de eindverantwoordelijkheid. Let wel, deze ontdubbeling moet je uitvoeren voor zowel prospectie- als voor klantenbestanden.

 

Voor meer informatie

Nathalie Poissonnier, Privacy Consultant bdma

nathalie@bdma.be – GSM: 0478/88.24.93

 

Greet Dekocker, Directeur bdma

greet@bdma.be- GSM: 0476/99.29.40

 

Over bdma

De belgian direct marketing association verenigt 450 bedrijven actief in direct marketing. Ze is daarmee het grootste direct marketing platform in België dat zowel gebruikers, adviseurs, media als dienstenleveranciers van direct marketing vertegenwoordigt en samenbrengt. Ze verdedigt de belangen van haar leden, biedt informatie en opleiding aan en bepaalt zo het imago van direct marketing in België. Respect voor de consument staat daarbij centraal. Meer info: www.bdma.be.